Hike

Tips voor de juiste voorbereiding bij het wandelen

Als je een grote wandeling of hike gaat maken is een goede voorbereiding het halve werk. Je wilt namelijk niet dat je halverwege moet stoppen, omdat je niet de juiste spullen bij hebt of omdat je blaren hebt en niks bij hebt om de pijn te verzachten. In dit artikel zetten we drie van de meest gemaakte fouten op een rijtje en geven we je tips hoe je deze het beste kunt voorkomen. 

Je hebt de verkeerde schoenen aan 

Met stip op de eerste plek staat het dragen van de verkeerde schoenen. Schoenen die te groot of te klein zijn kunnen namelijk behoorlijk wat problemen opleveren. Zo kun je blaren krijgen, zitten je tenen te krap in de schoen en loop je niet comfortabel. Ook schoenen die niet gemaakt zijn voor lange wandelingen, kunnen roet in het eten gooien. Je hebt namelijk schoenen nodig die ondersteuning bieden tijdens je wandeltocht en meeveren met jouw ritme. Een goed merk om deze problemen op te lossen zijn de brutting schoenen. Deze zijn flexibel, ademend en passen zich aan aan jouw voet. 

Zonder voorbereiding een lange tocht maken 

Ook het maken van een lange hike zonder voorbereiding is vaak geen goed idee. Een tip hiervoor is om eerder al eens een kortere test tocht te maken. Op die manier kom je erachter welke spullen je nodig hebt en welke spullen je nog in huis moet halen voor de wandeltocht. Daarnaast train je je lichaam op het maken van langere tochten, waardoor je makkelijker de hike afmaakt en goed voorbereid op stap gaat. Neem daarnaast eens een kijkje op webpagina’s met outdoorspullen. Hier kom je vaak spullen tegen waar je zelf niet op was gekomen, maar die wel handig zijn om te hebben. 

Te snel beginnen 

Tot slot is een onbekende, maar toch veel gemaakte fout het te snel beginnen met het maken van lange wandelingen. De beste tip hiervoor is om het langzaam op te bouwen. Voor mensen die normaliter niet veel sporten, is het niet handig om gelijk te starten met het maken van een wandeling van 20 km. Ons advies is om eerst te beginnen met een wandeling van 5 km en dit langzamerhand op te bouwen zodat je lichaam gewend raakt aan de tochten.