Een snelle effectieve training met de crosstrainer

  • door
personal trainer Den Haag

We zitten inmiddels hartje zomer, dus dat betekent dat we massaal weer naar de sportschool gaan. Niet iedereen gaat graag naar de sportschool, dus die gaan lekker zelf buiten aan de slag. Laten we wel vaststellen dat het gros van de mensen de sportschool een bezoekje brengt. Ondanks dat het afgeraden wordt om op vakantie te gaan, hebben toch veel mensen een vakantie geboekt. Wanneer men op vakantie gaat, willen ze wel graag een ‘summerbody’ hebben. Dit komt helaas niet vanzelf, hier moet uiteraard hard voor gewerkt worden.

Je hebt natuurlijk hometrainers, loopbanden en ongetwijfeld nog veel meer apparaten tot je beschikking. Maar de crosstrainer is voor vele mensen echt de favoriet. Het is een soort mix tussen hardlopen en traplopen, waarbij je eveneens je armen actief gebruikt. Het apparaat staat eigenlijk bekend om zijn lage impact. Het geeft weinig druk op de gewrichten en de kans om een blessure op te lopen is daarom zeer klein. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een loopband. Zo wordt een crosstrainer ook vaak ingezet voor revalidatietrajecten en is uitermate goed geschikt voor sporters met gewrichtsklachten.

Je kan namelijk van veel hardlopen, voetballen en overige sporten veel last krijgen van onder andere de knieën. Bij een crosstrainer staan je voeten altijd op de pedalen en komen ze nooit los, dit houdt in dat je een geleidelijke, soepele beweging maakt met een constante krachtverdeling, waardoor de gewrichten veel minder belast worden.

Het is ook belangrijk om tijdens het gebruik van een crosstrainer ook goed de armen te gebruiken. Hierdoor maak je echt gebruik van het hele lichaam en alle spiergroepen en train je dus erg effectief. Het is eigenlijk zo effectief dat dit waarschijnlijk de allerbeste cardio-apparaat is. Met een gemiddelde intensiteit van 20 minuten heb je een goede workout erop zitten. Meer weten of crosstrainers en andere dergelijke apparaten? Kijk dan op deze website: www.tunturi.com